4 Kasım 2015 Çarşamba

AutoCAD MESH Modelleme 8 - Gizmo Kullanarak Basit Düzenleme İşlemlerini Yapmak

AutoCAD MESH Modelleme serimizin bu bölümünde yarattığımız MESH modelleri GIZMO kullanarak nasıl düzenleyebileceğimizi göstermek istiyorum. [Bu makale okuyucunun iyi derecede 3B bilgisine sahip olduğu ve önceki MESH modelleme serilerini okuduğu düşünülerek hazırlanmıştır.]

Gizmo, GRIP düzenleme yani tutup çekiştirme işleminin 3B'ye taşınmış halidir. Yazımda gizmo ile çekiştireceğim nesne MESH kutu olacak. Öncelikle işe görsel stilimizi "3D Wireframe" yaparak başlayalım ki modelimizi oluşturan kenar ve yüzeyleri daha rahat görelim. Şimdi bir tane mesh kutu çizerek işe koyuluyoruz.




autocad-meshm-modelleme
Şekil.1

Şimdi modelimizi çekiştirmeye başlamadan önce gizmomuzun nasıl davranacağını belirlemek isteyebilirsiniz. Bunun için şerit menüdeki "Mesh Modeling" panelinin en sağında yer alan "Subobject" sekmesine bir göz atamamız gerekli.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.2

Şekil.2'de de görüldüğü gibi gizmonun davranış şeklini seçmemiz gerekiyor. Bu seçeneklerin anlamı:

No Filter: Bu varsayılan seçenektir ve sizin seçiminize göre davranacak demektir. (Bu konu başlı başına yazı olabilirdi...)

Vertex: Köşe noktası seçmeye odaklı. Yani siz CTRL tuşuyla birlikte bir mesh modele yaklaştığınızda sadece vertex (yani düğüm noktaları) seçilecektir.

Edge: kenar seçimine odaklı. Yani mesh modelin kenarlarını seçebilirsiniz.

Face: Yüzey seçimine odaklı. Yüzey hareket ettirmek için.

GIZMO filtremizi hiç ayarlamazsak, varsayılan değer "No Filter" dir ve biz CTRL tuşuna basılı tutarak kursörümüzü modele yaklaştırdığımızda düğüm, kenar veya yüzey otomatik olarak nokta-nokta belirlenecektir. Şekil.3

autocad-meshm-modelleme
Şekil.3

Ancak bulunduğunuz görsel moda göre seçiminiz zorlaşabilir ya da kolay olabilir. Örneğin "Conceptual" görsel stilinde yüzey seçmek kenar seçmekten daha kolayken, "3D Wireframe" modunda kenar seçmek kolay, yüzey seçmek neredeyse imkânsızdır.

Şimdi bir düğüm seçerek hareket ettirelim ve anlattıklarımızı pratikte uygulayalım. Önce GIZMO filtresini "Vertex" yapalım ve CTRL tuşuna basarak modelimizden bir düğüm seçelim.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.4

Düğüme yaklaştığınızda küçücük bir kare belirir ve bastığınız anda düğüm seçilmiş olur. Şekil.4. Seçmeye devam ederseniz diğer düğümleri de seçime eklemiş olursunuz. Biz tek düğümle işe koyulalım.

Gördüğünüz gibi düğümü seçer seçmez gizmo tepesinde belirdi. Şimdi gizmonun çekirdeğine basıp çekiştirme işine başlayabiliriz. Zaten basar basmaz komut satırında hangi işlemi yaptığınız belirecektir.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.5

Temel işlem STRETCH yani sündürmedir. Seçtiğiniz düğümü istediğiniz doğrultuda sündürebilirsiniz.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.6

Şimdi gizmo filtresini "Edge" yaparak kenar sündürelim.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.7

Bu işlemi birden fazla kenar seçerek de yapabilirsiniz.

"Birden fazla kenar seçtiğinizde, seçme işlemi bitip de sündürme işlemine geçerken, hangi kenarı tutarsanız gizmonun merkezi o kenara otomatik olarak gelecektir."

Seçtiğiniz kenar ya da düğüm olsun yapabileceğiniz işlem sadece sündürmek değildir. Şimdi gizmo filtresini yüzeye alıp, değişik işlemler yapalım.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.8

Bu işlemde önce iki adet yüzey seçtim. CTRL tuşuna basılı tutarak işlem yapacağınız yüzeyleri seçin. Seçim bitince CTRL tuşunu bıraktım ve bir yüzeyin merkezini seçerek sağ tuşla işlem menüsüne girdim. Bu menüden "ROTATE" seçerek seçtiğim yüzeyleri döndürdüm.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.9

Bu işlem dilediğim kadar kontrollü olmadı. (Yani döndürme merkezini belirleyemedim.) Ancak bu yazımın konusu basit işlemleri anlatmak olduğundan gizmo hareketlerini bir dahaki yazımda anlatacağım.

Şimdi bir yüzeyi yükseltip sonra da ölçeğini değiştirelim. Yükseltmek istediğim yüzeyi seçtim ve 50 birim yükselttim.

autocad-meshm-modelleme
Şekil.10

Daha sonra işlemden çıkmadan, sağ tuşla menüden "SCALE" seçtim ve 0.5 değerinde ölçekledim. Şekil.11 deki şekli elde ettim.

autocad-meshm-modelleme

Şimdilik bu kadar, kolay gelsin.